Powakacyjna sesja ze “śmieciowym” tematem
Po wakacyjnej przerwie znów w sali sesyjnej ratusza obradowali pleszewscy radni. Jednym z najszerzej omawianych tematów było funkcjonowanie ustawy „śmieciowej”. Nadal są osoby, które nie złożyły deklaracji. Przygotowanych jest ponad 160 wezwań do ich złożenia. Cały czas Straż Miejska kontroluje nieruchomości pod względem wiarygodności deklaracji. W ciągu dwóch miesięcy funkcjonowania ustawy odebrano od mieszkańców Miasta i Gminy Pleszew 785 ton odpadów zmieszanych i niemal 141 ton zebranych selektywnie.
XXXVIII Sesja Rady Miejskiej w Pleszewie odbyła się w środę 18 września 2013 r. Jednym z ważnych punktów obrad była ocena wykonania budżetu Miasta i Gminy Pleszew za I półrocze bieżącego roku. Radni nie mieli większych uwag, ocena była więc pozytywna. Jednak najszerzej omawianym tematem była ustawa „śmieciowa”. Radni wysłuchali sprawozdania z funkcjonowania systemu zarówno ze strony Urzędu Miasta i Gminy Pleszew oraz wykonawcy usługi czyli Przedsiębiorstwa Komunalnego.
W okresie do 11 września 2013 r. przyjęto 6.018 sztuk deklaracji. Jeśli chodzi o właścicieli nieruchomości zamieszkałych – 89% zadeklarowało selektywną zbiórkę odpadów. Natomiast w przypadku nieruchomości niezamieszkałych – 51%. Niestety są jeszcze nieruchomości, na które nie złożono deklaracji. W mieście brakuje 87 deklaracji, w gminie – 77. Łącznie do wysłania czekają 164 wezwania do ich złożenia. W razie braku reakcji na wezwanie zostanie wszczęte postępowanie i ostatecznie wydana będzie decyzja naliczająca opłatę. Ponadto w przypadku 50 nieruchomości deklarację złożyli najemcy/dzierżawcy, a nie właściciele nieruchomości. Oni także otrzymają stosowne wezwanie. – Kończy się czas przyzwyczajania się do nowej ustawy – tłumaczy Andrzej Jędruszek, zastępca burmistrza – Mieszkańcy mieli ponad dwa miesiące, by złożyć deklarację i nauczyć się prawidłowo segregować odpady – dodaje.
Już około 20% nieruchomości zostało sprawdzonych przez Straż Miejską pod względem wiarygodności złożonych deklaracji. – Straż miejska otrzymuje listę nieruchomości do sprawdzenia i porównuje liczbę osób wskazanych w deklaracji ze stanem faktycznym. Rozbieżności są na bieżąco korygowane – tłumaczy Angelika Sołtysiak, szefowa Referatu Gospodarowania Odpadami UMiG Pleszew. Kontrole odbywają się przez cały czas.
Ze złożonych deklaracji wynika, że na terenie gminy zamieszkuje ok. 3 tys. osób mniej w stosunku do zameldowanych. Wynika to z następujących faktów:
– złożono ok. 300 różnych zaświadczeń do deklaracji
– do złożenia jest jeszcze 214 deklaracji
– w spółdzielniach, wspólnotach i PTBS według złożonych deklaracji brakuje 1500 osób
Ponadto w PTBS nie uwzględniono 34 gospodarstw, natomiast w Spółdzielni Mieszkaniowej – 98.
Co cieszy – nie ma zgłoszeń od mieszkańców dotyczących terminów wywozu, nieprawidłowości w harmonogramie czy zalegających odpadach.
Jeśli chodzi o finanse, to w tym momencie wpływy do budżetu kształtują się na poziomie 87% planowanych dochodów.
Od 1 lipca w wyniku przetargu usługę odbierania i zagospodarowania stałych odpadów komunalnych z terenu Miasta i Gminy Pleszew realizuje Przedsiębiorstwo Komunalne w Pleszewie. Przez okres dwóch miesięcy odebrano od mieszkańców Miasta i Gminy Pleszew 785,12 ton zmieszanych odpadów komunalnych, z tego po przesianiu na sicie uzyskano 504,62 tony odpadów przewidzianych do produkcji paliw alternatywnych i 280,5 ton przewidzianych do wykorzystania na wypełnienie wyrobisk.
Ilość opadów selektywnie zebranych w lipcu i sierpniu 2013 roku:
– papier – 14,1 ton, czyli średnio ok. 7 ton/ miesiąc
– szkło – 103,95 tony – czyli średnio ok. 52 tony/ miesiąc
– plastik – 22,9 tony – czyli średnio ok. 11,5 tony/ miesiąc
Dla porównania ilość odpadów selektywnie zebranych w całym 2012 roku:
– papier – 74,22 ton – czyli średnio ok. 6,2 tony/ miesiąc
– szkło – 238,30 ton – czyli średnio ok. 20 ton/ miesiąc
– plastik – 94,52 ton – czyli średnio 7,8 tony/ miesiąc
Jak wynika z powyższego zebrano w ciągu dwóch miesięcy o 13% więcej papieru, 160% więcej szkła i o 47% więcej plastiku niż średnio w ciągu dwóch miesięcy ubiegłego roku. Ilość odpadów zmieszanych natomiast pozostała na podobnym poziomie (około 350 ton miesięcznie), co wydaje się być uzasadnione dużą ilością odpadów wyselekcjonowanych.
Odpady zbierane w workach są selekcjonowane w 93 % prawidłowo. Gorzej jest niestety z odpadami zbieranymi z dzwonów – tylko w ok. 60 % jest selekcjonowanych prawidłowo. W pojemnikach zbiorczych nadal znajduje się bowiem wiele opakowań nadających się jeszcze do wyselekcjonowania.
Przypominamy, że Stacjonarny Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (SPSZOK) funkcjonuje od poniedziałku do soboty w godzinach od 7 00 do 2200. Do SPSZOK można dostarczyć wszystkie odpady selektywnie zebrane. Przez dwa ostatnie miesiące zebrano:
– Urządzenia zawierające freon (lodówki) – 2,07 tony
– Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne (telewizory, monitory) – 4,47 tony
– Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne (AGD) – 1,08 tony
– Zużyte opony – 2,36 tony
– Masa przeterminowanych leków z aptek – 0,05 tony
– Odpady biodegradowalne – 3,8 tony.
Ilość dostarczonych pojemników przed 30.06.2013 r. (na zasadzie umowy dzierżawy lub użyczenia) i po 30.06.2013r. wynosi:
– Pojemniki typu Kontenery KP7 i KP10 – 94 szt.
– Pojemniki typu 1100 L – 108 szt.
– Pojemniki typu 110 – 120 L – 3788 szt.
– Pojemniki typu dzwon do selektywnej zbiórki (papier, szkło, plastik) – 179 szt.
Dostarczono worki do selektywnego zbierania w ilości:
– Papier – 8250 szt.
– Szkło Białe – 8256 szt.
– Szkło kolorowe – 8183 szt.Plastik – 13100 szt.
– Odpady biodegradowalne – 98 szt.