Audyt transportu publicznego
W miniony wtorek w ratuszu odbyła się prezentacja wyników audytu transportu publicznego na terenie powiatu pleszewskiego. Udział w spotkaniu wzięli włodarze gmin powiatu, inni samorządowcy oraz właściciel firmy przewozowej obsługującej transport publiczny.
Audyt wykonany przez firmę Public Transport Consulting specjalizującą się w zarządzaniu ofertą przewozową transportu publicznego jest wstępem do reorganizacji przewozów w całym powiecie pleszewskim. Obecnie realizuje je prywatna firma przewozowa Roberta Gaediga – Pleszewskie Linie Autobusowe.
Badaniu zostało poddanych 30 linii autobusowych, większości obsługiwanych przez Pleszewskie Linie Autobusowe oraz po jednej przez Kaliskie Linie Autobusowe, MZK Ostrów Wlkp. oraz Jarocińskie Linie Autobusowe. Dokument zwiera 80 stron wraz z załącznikami i jest nie tylko podsumowaniem stanu obecnego, ale zawiera również nową ofertę organizacji transportu publicznego w powiecie pleszewskim opracowaną na podstawie badań marketingowych. – Badano między innymi liczbę pasażerów, wydatki na transport, prowadzono bezpośrednie obserwacje oraz wywiady z pasażerami – referował podczas spotkania Marcin Gromadzki z Public Transport Consulting. Specjalista wskazał na największe problemy dzisiejszej organizacji transportu. Są to między innymi kursy wyłącznie w dni robocze, luki godzinowe w rozkładach jazdy oraz niejednolite ceny biletów uzależnione od dotacji z gminy. – Oferta przewozowa PLA jest dość specyficzna, bo aż 19 linii kursuje od poniedziałku do piątku, a 9 linii w dni nauki szkolnej, tylko jedna w niedzielę i święta – tłumaczył Marcin Gromadzki. Błędy mają wpływ na koszt wydatków, jakie ponoszą gminy na organizację transportu. – Łącznie na zakup usług przewozowych i wydatki związanie z dowozem dzieci do szkół, bez kosztów dowozu dzieci niepełnosprawnych i kosztów opiekunów, w 2018 r. gminy powiatu pleszewskiego wydatkowały 3,19 mln zł – czytamy w raporcie.
Autor audytu dodał, że powodem kłopotów transportu publicznego w powiecie pleszewskim jest brak organizatora, który podchodziłby do sprawy marketingowo – Brakuje zintegrowanej usługi, a kontrakty z przewoźnikiem są zbyt krótkie. Jedynym sposobem na sukces jest wspólne działanie wszystkich gmin.
Wspólne działanie to kolejny etap reanimacji transportu publicznego w powiecie pleszewskim, a to już w rękach włodarzy. Narzędzie do pracy w postaci raportu jest. Teraz trzeba przeanalizować zaproponowaną koncepcję organizacji przewozów, a ta zakłada m. in. kursy autobusów w godz. 6.00-19.00 w dni robocze w odstępach półgodzinnych w godzinach szczytu. Wójtowie i burmistrzowie gmin będą nad tym pracować.