W rękach sołectw
Władze Miasta i Gminy Pleszew rozpoczęły proces przekazywania w zarząd mienia komunalnego sołectwom. Co to oznacza? Że teraz sołectwa będą mogły np. pozyskiwać dochody z wynajmu sali wiejskiej. To kolejny etap po stworzeniu funduszu sołeckiego w ramach miejskiego budżetu – który wzmocni pozycję i kompetencje sołectw jako organu pomocniczego gminy.
Fundusz sołecki funkcjonuje w Mieście i Gminie Pleszew od 2010 roku. Corocznie ze swojego budżetu gmina wyodrębnia ok. 320 tys. zł i dzieli, zgodnie z ustawą, na 28 sołectw. O tym, na co zostaną przeznaczone środki w konkretnym sołectwie decydują mieszkańcy w głosowaniu. Miedzy innymi z tych środków remontowane były sale wiejskie, boiska sportowe czy place zabaw, którymi jednak sołectwa nie mogły zarządzać, bo nadal pozostawały „w rękach” gminy. Teraz ma się to zmienić. Władze Miasta i Gminy Pleszew podjęły decyzję, o przekazaniu części mienia komunalnego sołectwom do zarządu. Taką możliwość daje ustawa o samorządzie gminnym oraz statuty sołectw. Dzięki temu wsie będą mogły czerpać korzyści finansowe np. z wynajmu tych obiektów i przeznaczać je na własne potrzeby. Stanowi to stabilne źródło finansowania wydatków, oprócz tych środków, które przekazuje gmina w ramach budżetu. To znacznie wzmocni kompetencje sołectw jako organu pomocniczego samorządu i mocno je usamodzielni. Przekazanie w zarząd wiąże się jednak z obowiązkiem utrzymywania mienia i załatwianiu bieżących spraw związanych z eksploatacją.
Na ostatniej sesji Rady Miejskiej na mocy uchwał radni przekazali mienie komunalne w zarząd pięciu sołectwom: Baranówek – plac zabaw oraz boisko wiejskie, Bógwidze – boisko wiejskie, plac zabaw oraz salę wiejską, Ludwina – sala i boisko wiejskie, Kuczków – boisko wiejskie i teren do niego przylegający, Sowinie – wigwam oraz boisko wiejskie. Na kolejnych sesjach mienie sukcesywnie będzie przekazywane pozostałym sołectwom.